COPYRIGHT INI BELOG IBU 2014



STATUS



nak honeymoon ke Jakarta plishh..

Monday 24 February 2014

Bertumbuk tu cara budak ke??

Assalamualaikum,

Maaf ini ENTRY menyakitkan hati aku..

Bukan apa, asyik aku pikir jer benda ni.. makin aku pikir makin aku rasa sakit hati..
eyh..?? hahaha...

Macam ni, anak aku balik main bola dengan jalan hencang hencut pastu muka da masam lebih dari kemasaman cuka. so aku tanyalah, kenapa..?? Diam tak menjawab.

Tanya sekali lagi, kenapa Taufiq..? Anak sulung aku ni 10 tahun, Muhammad Taufiq namanya. Memang sangat aktif, talkative, kaki bola sampai berbiji-biji bola bawah meja dia simpan. Asalkan terjumpa bola bersepah, dia kutip dan pam. Nak kata takde bola sendiri dah di belikan. Tapi jawapan dia bila di tanya, sayang bola tu dalam longkang tak bertuan. Baikklahh.. !!

Nak di jadikan cerita,bila aku tanya kenapa muka macam tu? Dia start menangis. Mulalah perbualan kami seperti di bawah ni :

Ibu : Kenapa muka Afiq masam jer? Dah kenapa?

 senyap tak menjawab..

Ibu : ibu tanya kenapa tak berjawab?

Anak : kan ibu dah pesan, kalau balik bergaduh jangan bagitahu ibu.
            Ada budak pukul tadi kat bawah block. Haiqal ( anak jiran ) pun nampak.
         
Ibu : Dia buat apa?

Anak : Dia tumbuk belakang kepala pastu sepak kat belakang, peha ngan tumbuk lengan.

Ibu : Kenapa tak melawan?

Anak : Dia duduk atas badan Afiq tekan kepala kat lantai macam mana nak bangun.

Ibu : Anak sapa? Duduk mana?

Anak : Tingkat 3. 

Bila di selak baju berbekas sikitlah. Lengan pulak ada lebam sikit. Aku malas nak snap pic sebab kalau si ayah nampak kes akan jadi lagi besar memandangkan si ayah ni pantang orang bantai anak dia.

Jadinya, aku ajak anak tunjukkan rumah budak yang memukul tu selepas misi menjejaki beliau tidak tercapai. Ketuk pintu umah, bagi salam dan jumpalah dengan maknya. Aku bercakap dengan mak dia, tanyakan lokasi anak dan ceritakan situasi. Aku hanya meminta si mak bertanyakan si anak apa yang jadi dan sekali gus nasihatkan si anak. BUKAN nak kata anak aku baik, sempurna ke apa tapi sekadar mengingatkan yang BERTUMBUK BUKAN CARA BUDAK 10 TAHUN BERGADUH.

Aku pesan lagi, tak nak perkara macam ni jadi besar. Jangan kerana anak-anak, mak ayah bergaduh pulak. Mak dia pun akan nasihatkan si budak ni lah dan tanya apa yang jadi.

Setakat gaduh mulut itu perkara biasa. Aku pun tak suka nak ikut campur hal anak-anak bergaduh. Tapi kalau dah sampai berlebam anak aku, tak kan nak aku biarkan. Lama-lama bertikam pulak jadinya. Budak sekarang kan extreme. Dah banyak kes jadikan. Sebelum benda buruk jadi, baiklah di elakkan.

Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment